Speelbos Everzwijnbad

Waarom in één keer naar je vakantiebestemming rijden als je tussendoor nog even naar een speelbos kan? Dat is precies wat wij dachten en deden op weg naar onze eerste camping in Luxemburg. Precies langs de route lag Speelbos Everzwijnbad, een speelbos die ik al vaak op Instagram voorbij heb zien komen. Met een volle auto en na iets meer dan 2 uurtjes rijden zijn we er. Tijd voor even lekker de benen strekken en afkoelen in het bos.

Het is bloedheet buiten. Dagen vooraf werden er temperaturen van ruim 43 graden voorspeelt, maar gelukkig is het maar bij 36 graden gebleven. Nog steeds bloedheet dus snel het bos in om lekker koel te blijven. We lopen eerst langs een schitterend veld met gras. Van een afstand zou je denken dat dit een verdroogd en dood veld is, maar dan kijk je niet goed. Als je dichterbij komt dan zal je zien dat de droge gele sprieten uitkomen in groene pollen. Maar dat niet alleen want als je dichterbij komt zie je nog veel meer. Tussen al dat gras groeien tal van mooie bloemen. Dit is nou hoe de natuur er echt uit hoort te zien en niet gemaaid omdat het gras dood lijkt te zijn. Dit is een walhalla voor dieren en voornamelijk insecten.

Het is dan wel minder heet dan voorspelt maar nog steeds heet. Gelukkig is het gelijk 10 graden koeler als we het bos in stappen. We vinden een bord met informatie over het speelbos. Oeps het is niet gewoon een plek waar je kan spelen, maar een route door het bos. Dat was niet helemaal de bedoeling. Maar welke bordjes moeten we dan volgen? Dat staat er niet echt en we zien ook nergens route paaltjes. We maken een foto van het bord en gaan proberen onze weg te vinden, dat gaat vast helemaal niet goed komen.

Al gauw komen we het één en ander tegen. We spelen heel vlug even Mikado en Jeu-de-boulle. Daarna een spelletje met stapstenen en we berijden een draak. Kruipen door tunnels, beklimmen houten palen en testen onze vormen kennis. En ondertussen leren we nog wat bij over dieren en planten door de informatieborden die overal bij staan.

En dan ineens hebben we geen idee meer welke kant we nu op moeten. Volgens de kaart is er iets met een afdaling of afgrond. We vinden een pad dat naar beneden gaan dus die nemen we. Maar dat was niet het juiste pad, dit was het vliegen en muggenpad want daar wemelt het hier ineens van. We lopen terug naar het grote pad en volgen dat nog een stukje tot we bij een kruising komen. Als we op de kaart kijken zien we waar we heen moeten, of dat denken we. We komen soort van waar we moeten zijn, bij een boomstam die over een ‘kloof’ ligt. Alleen we staan er recht onder. Aan het uitgesleten pad naar boven te zien zijn we niet de enige die dit overkomt. Volgende keer dus het pad omhoog en niet omlaag volgen.

Eenmaal boven kunnen we aan de oversteek beginnen. En ja we hadden ook aan de andere kant omhoog kunnen klimmen, maar daar is toch geen lol aan. Het is best een spannende oversteek overigens. Een vlak gemaakte boomstam zonder iets om je aan vaste te houden rijkt tot het einde. Overal om je heen zijn netten maar je weet niet hoe stevig ze zijn en we hebben geen zin om daar achter te komen. Met voorzichtige passen wagen we ons aan de oversteek naar de overkant van de ‘kloof’.

Aan de overkant mogen we de route vervolgen over onze favoriete soort paadjes, smalle. Onderweg spelen we Xylofoon, lopen we over een slang, slingeren we aan een touw en lopen we over boomstammen. Maar het wordt ook hier in het bos en door de inspanning steeds warmer en warmer. Dus tijd om weer te gaan.

Terug door het schitterende veld vol gras en bloemen, terwijl we smelten in de bloed hete zon. Nog even naar het toilet bij de parkeerplaats en dan de airco weer in voor het laatste deel van onze heenreis naar de camping.

Hier vind je Speelbos Everzwijbad:

Weertsedreef 18, 3053 Oud-Heverlee
Parkeren: Op bovenstaand adres kan je gratis parkeren en naar het toilet.
Meer info over het speelbos klik hier

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.