Last-minute naar Nationaalpark & Huttopia De Meinweg

Ongeveer een jaar geleden hoorde ik dat er een nieuwe Huttopia Camping bij zou komen in Nederland. Na Camping De Roos de 2e Huttopia van ons land. Maar het gebied had ik nog nooit van gehoord, Nationaalpark De Meinweg. Sindsdien wilde ik dolgraag een keer naar dit onbekende gebied en natuurlijk naar de nieuwe Huttopa Camping. Vaak heb ik gekeken of ik al kon boeken voor het openingsweekend, maar helaas en toen het wel kon gooide een verbouwing roet in het eten. Maar toen dat onverwachts niet door ging was daar ineens een kans, tenminste als er nog plek is. Het is vrijdagochtend 1 juli, openingsdag van de camping, omstreeks 7 uur als ik voor nog diezelfde dag een Roulotte boek om 2 nachtjes in te slapen. We gaan extreem Last-minute naar Nationaalpark & Huttopia De Meinweg.

Dat betekent dus vlug vlug onze spullen inpakken, althans voornamelijk Pauline want ik moet nog werken. Maar ik heb hard gewerkt deze week en kan gelukkig op tijd stoppen. Zodra Nim thuis is van school stappen we meteen in de auto en vertrekken. Het is vanaf ons thuis ongeveer 2 uurtjes rijden, maar het is ook vrijdagmiddag en al bijna tijd voor de beruchte files. Gelukkig hebben we geen haast en we vinden onderweg vast nog wel een plekje om er even uit te gaan.

Een lange rit maken vinden we heerlijk, nieuwe dingen zien, het veranderende landschap en gewoon het onderweg zijn. Maar voor wie ervaring heeft met migraine weet ook dat hoe leuk het ook is, het kost je ook vaak iets. Gelukkig gaat het de laatste tijd redelijk goed met Pauline en vol goede moed maken we de reis. In de auto maakt Pauline het meeste van de tijd en haakt nog wat mooie nieuwe dingen om te verkopen. Als de file dan toch echt toeslaat gaan we even van de weg af voor een middag snackje bij de McDonalds.

Eerste avond & nacht bij Huttopia De Meinweg

Ongeveer 3 uur na ons vertrek komen we dan aan op de weg die ons diep het Nationaalpark in voert, naar de ingang van de Huttopia Camping De Meinweg. Het valt ons meteen op dat dit het openingsweekend is van de camping. Niet vanwege rode lopers, ballonnen of ander soort feest. Nee gelukkig niet. De camping ziet er nog voor een deel uit alsof het in aanleg is en dat is het ook. Maar het belangrijkste is er al, het echte Huttopia gevoel en het voelt alsof we thuis komen.

We checken vlot in en rijden naar ons Roulotte, welke anders is dan waar we eerder in hebben gezeten bij Millau en Bourg-Saint-Maurice. Die waren met hout bekleed maar leken aan de binnenkant meer op een stacaravan. Deze ‘nieuwe’ types hebben we voor het eerst bij La Plage Blanche zien staan en zagen er al een stuk leuker uit van binnen. Rood is niet zo onze kleur, maar in combinatie met de houtlook geeft het een heerlijk sfeertje, veel beter dan het plastisch wit van het oudere type.

Terwijl Nim zich installeert op zijn kamer, waar elk bed zijn eigen raam heeft, maken Pauline en ik het eten klaar. Niks speciaals want we zitten nog aardig vol van ons middag snackje. Na het eten besluiten Nim en ik nog even het levendige centrum van het park op te zoeken. Hier vindt je het zwembad, de pétanque baan, speeltuin, het terras, de receptie, de foodtruck, de bar en de animatietent. Het enige wat je hier niet vindt zijn andere gasten, alleen wij, wat personeel en 2 andere mensen. En als die weg zijn hebben we het hele rijk voor ons eigen. Maar ja, de foodtruck en de bar zijn nog niet geopend en er is nog weinig gaande. Maar er is een pingpong tafel, stoelen om te chillen, een lampjeslinger voor sfeer en rust, heel veel rust.

Uitslapen? Nou om kwart over 7 zat ik buiten dus dat is toch 45 minuten later dan op een normale dag. Ee combinatie van altijd vroeg wakker en voor het eerst slapen op een spiksplinternieuw matras. Ik heb mijn eigen gasstelletje en koffiepotje meegenomen om lekker buiten koffie te kunnen zetten. In de roulotte heb je enkel een apparaat voor filter koffie en daar houden wij niet zo van. Plus, het is ook veel leuker om op een camping buiten je kopje koffie klaar te maken. We doen het lekker rustig aan en starten langzaam op. Pauline met haar haakspullen, Nim speelt met zijn vliegtuig en ik met… ?? geen idee meer wat ik heb gedaan. Sowieso heb ik een tas klaar gemaakt om lekker op pad te gaan in het Nationaalpark.

Nationaalpark De Meinweg

Wist je dat er 21 Nationaalparken zijn in Nederland? Nee vast niet. En tenzij je in de buurt woonde had je vast nog nooit van Nationaalpark De Meinweg gehoord. Voordat hier een Huttopia kwam had ik er in ieder geval nog nooit van gehoord. Maar waar ligt het dan hoor ik je vragen. Nou in Limburg ten oosten van Roermond, tegen de Duitse grens. We hebben er heerlijk gewandeld en ik kan het je zeker een keer aanraden, vooral als je van lange wandelingen houdt. Lees hier een speciaal verslag over deze wandeling.

Terug op de camping zetten we een lekker potje, ditmaal wel gewoon binnen voor het gemak. Lekker met een schaaltje chips erbij en voor Nim een heerlijke bretzel.

Als er iets is waar ik niet van hou is het wel het zwembad. Maar laat dat nou iets zijn wat Nim juist weer ontzettend leuk vindt. Dus met frisse tegenzin ga ik uiteraard gewoon met hem mee. Eenmaal in het water hebben we het hartstikke naar onze zin.

Eenmaal terug bij de roulotte pakken we alle 3 even een momentje voor onszelf. Nim gaat op zijn bed zitten met zn Nintendo. Pauline pakt haar haakspullen. En ik pak weer eens mijn houtsnijwerk, maar ditmaal doe ik wel mijn snijwerende handschoen aan. Eén tripje naar de HAP met maar één hand aan het stuur is meer dan genoeg.

De beroemde Huttopia pizza’s

Het Huttopia concept is op elke camping hetzelfde, met hier en daar wellicht een lokale twist. Maar zo vindt je dus ook op elke Huttopia camping de foodtruck waar heerlijke pizza’s worden gemaakt. Omdat we Huttopia Explorers zijn ontvangen we één gratis pizza tijdens ons verblijf. En in dit geval zijn het de allereerste pizza’s ooit gemaakt op Huttopia De Meinweg. Althans de eerste die echt gegeten kunnen worden. Alle begin is moeilijk en zo ook met pizza’s bakken, de eerste 3 waren dus helaas verbrand aan de onderkant. Maar met nummer 4 en 5 hadden ze het gelukkig in de vingers en genoten wij van heerlijke pizza’s.

En na de het eten nog even lekker vliegtuigje gooien met zijn allen.

Een rondje over Huttopia De Meinweg (in aanleg)

Een rondje over de camping lopen om hem te verkennen is een traditie geworden. Nu hadden we extra zin want we waren ontzettend nieuwsgierig naar hoe alles wordt. Roulottes en Chalets hebben we natuurlijk al gezien en een stuk verder zagen we tenten. Maar waar zouden de kampeerplaatsen zijn? We gaan op ontdekking over de camping. Het valt ons op dat er nog een hele hoop werk verricht moet worden op de camping om het klaar te maken voor het zomer seizoen.. Zo is het eerste sanitair hokje vlak achter onze roulotte nog niet klaar en een stukje verder lopen we tegen het geraamte aan van een tent. Maar kijk eens naar de tenten die er wel staan en de schitterende plekjes midden in de natuur, daar wordt je toch blij van.

Als we het pad verder volgen komen we nog een sanitairgebouw tegen, ditmaal een grote. Althans dat moet het gaan worden als het eenmaal klaar is. Ook hier is nog een hele hoop werk te verzetten. Zo een groot sanitairgebouw zet je niet neer voor een paar tenten, dus er moeten hier ook kampeerplaatsen zijn. En die zijn er ook, gigantisch veel. We lopen en lopen en er lijkt haast geen eind te komen aan deze camping. We zien zelfs in de verte nog een klein sanitair huis en wat lijkt op nog veel meer kampeerplaatsen.

Maar we vinden uiteindelijk toch een verwilderd pad die ons niet naar nog meer kampeerplaatsen leidt. Eindelijk hebben we het einde van de camping gevonden en daarmee ook het begin van het Oostappen park wat er naast ligt. Het pad loopt met een bocht terug en aan een stuk oud asfalt te zien was het park van de buren en hier ooit met elkaar verbonden. Maar nu staat er een lelijk hek over wat ooit een doorgang geweest moet zijn.

Het verlaten pad leidt ons toevallig ook weer terug naar de camping, maar naar het andere (grote) veld wat we zagen. Hier zijn nog veel meer kampeerplekken, meer dan we kunnen tellen. Helemaal achterin zien we nog een groot stenen sanitair gebouw en naast ons een kleintje. Althans het geraamte dan, want veel meer dan dat is het nog niet. Als Huttopia fan vindt ik het stiekem leuk om alles nog in aanbouw te zien. Dat is toch net even een andere ervaring. Er moet er eentje plassen dus vanaf hier lopen we in een rechte lijn, langs roulottes en chalets terug naar ons heerlijke plekje.

Nu denk je vast dat het rondje klaar is? Nee hoor, dit was nog maar de linker, ‘onbewoonde’, helft van de camping. Aan de rechterkant van de camping vinden we eindelijk waar alle andere camping gasten zijn gebleven. Hier staan de Tenten en Cahuttes (een blokhut met een tent bovenop) met eigen sanitair. Maar hier zijn ook nog genoeg lege velden waar die er heel leuk uit zien om te kamperen. Ik kan niet kiezen of ik deze kant of de andere kant leuker vindt. Als je hier een Tent of Cahutte huurt zit je heerlijk en vooral de Cahuttes hebben fantastisch uitzicht. Maar de andere camping voelt veel meer als een bos.

We zitten hier vlak achter het centrum van de camping met alle voorzieningen en lopen tegen de achterkant van het zwembad aan. Vanaf hier ziet het er ook ontzettend gezellig uit. We verwachten dat het pad ons er naar toe leidt, maar in plaats van komen we nog een gigantisch leeg veld tegen. Een perfect sportveld denk ik waar je lekker kunt voetballen of badmintonnen. Maar wat vooral ons oog vangt is wat er aan het einde van dit veld zich bevindt.

We zien wat lijkt op een bijna drooggevallen meer. Maar als we dichterbij komen dan zien we dat het de restanten zijn van een oud natuur zwembad, compleet met zandstrand. En het water krioelt van het leven, inclusief visjes die continu boven het water uit springen. Wow, dit is een gave plek, zelfs in deze vervallen staat. Ik hoop dat ze dit op termijn gaan opknappen en in ere herstellen als een natuurzwembad. Dat zou deze camping echt enorm aantrekkelijk maken om heen te gaan en terug te blijven komen.

Na deze schitterende vondst is er toch echt een eind gekomen aan ons rondje. We lopen langs het centrum terug naar ons fijne plekje. We zijn heel enthousiast over de camping, hoewel er nog een boel moet gebeuren.

Maar als kenners zien we er doorheen en kunnen we ons het eind resultaat helemaal inbeelden. Ik heb eigenlijk maar 1 kritiek puntje en 1 zorg punten. Mijn zorgpunt is de weinige sanitair voor zo een grote camping en de afstand vanaf sommige plaatsen erheen. Ik hoop dat er nog een klein sanitair gebouw bij komt helemaal achter op de camping. En als kritiek puntje is het de rommel. Ik weet dat er nog gebouwd wordt, maar er slingert wel heel veel (bouw)afval rond op heel vele plekken. Ook rond onze roulotte troffen we het nodige half ingegraven metalen en kunststof bouwafval aan. Ik denk dat een opruim rondje over de camping nog wel even mag.

Terug naar huis (of toch niet?)

Onze last-minute naar Nationaalpark & Huttopia De Meinweg zit erop. Na een kopje koffie en een ontbijtje pakken we de laatste van onze spulletjes in (meeste hebben we gisterenavond al gedaan). We maken de roulotte weer netjes en schoon, leveren de sleutel in en verlaten de camping met frisse tegenzin. Tot de volgende keer, want dit is beslist niet de laatste keer dat we hier komen. We zijn heel benieuwd hoe het gaat zijn om hier een keer te kamperen met onze eigen tent, maar ik ben stiekem ook heel benieuwd naar de Cahuttes. Want wist je dat ons allereerste verblijf bij Huttopia was op camping Rambouillet en toen zaten we in een Cahutte.

Maar we gaan nog niet naar huis, we gaan nog eerst nog even op avontuur. We gaan op zoek naar Het Geheim van het Katoenpad. Een ooit verdwenen pad van Mierlo naar Geldrop die je nu kunt wandelen. Wij gaan voor een stukje van dit pad, het Beleefpad. Benieuwd naar dit avontuur? Hier vindt je het hele avontuur.

Hier vindt je Nationaalpark & Huttopia De Meinweg

Meinweg, 6075 NA Herkenbosch
Parkeren: Voor wandelingen aan het einde van de weg. De ingang van Huttopia passeer je 950m eerder.
Meer info over het Nationaalpark De Meinweg klik hier.
Meer info over Huttopia De Meinweg klik hier.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.