Kamperen bij Stadscamping Schoonhoven

Al maanden proberen we een weekendje te gaan kamperen, maar het kwam er telkens niet van. Te koud, te nat of andere verplichtingen. We zetten onze zinnen op het Hemelvaartsweekend, want eind Mei moet het weer toch eindelijk wel goed zijn? Een lange tijd leek het weer goed uit te pakken, maar ineens veranderde de voorspelling. Na dagen van heerlijk weer slaat het ineens om en is er weer kou en regen voorspelt. We wachten en wachten en blijven het weer in de gaten houden. Donderdagavond besluiten we het er toch gewoon op te wagen en boeken het enige vrije kampeer plekje die we nog kunnen vinden.

Vrijdag 27 Mei: Inpakken en wegwezen

De spullen voor het kamperen staan al klaar. Onze auto is niet klein maar ook niet groot, dus het is goed nadenken over wat mee gaat en wat niet. Maar ik wil de auto ook het liefst niet tot het dak vullen zoals velen doen. Losse spullen boven de stoelen zijn namelijk levensgevaarlijk bij een eventuele noodstop. Maar ik wil de auto ook kunnen parkeren zonder dat iemand direct doorheeft dat er veel te halen valt.
Dit jaar hebben we daarom weer wat spullen vervangen voor compactere spullen en wat spullen geelimineerd die we niet nodig hadden. En de grote onhandige kratten maakten plaats voor kleinere en praktischere kratten. Nu nog de optimale manier vinden om het in te laden.

Het inpakken is klaar. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar het zit er allemaal in ieder geval wel in. Nim krijgt altijd een eigen kratje naast zich met zijn spulletjes. Zo kan hij tijdens de reis zich ook vermaken met muziek op zijn telefoon of, zoals hij vaak doet, lekker tekenen. Tekenen? Ja hoor, het deksel van het krat dient dan als schoottafeltje waarop makkelijk een A4tje of schetsblok past. Pauline heeft voor zichzelf een tasje vol met wol ingepakt om nog lekker wat leuke dingetjes te kunnen haken voor verkoop op haar vinted account.

Na een rit van wel 25 minuten arriveren we op Stadscamping Schoonhoven. Een kleine camping met jachthaven net buiten het stadje. We zijn heel benieuwd hoe het hier, zo vlak bij huis, gaat zijn. Dit wordt de echte grote test voor onze nieuwe tent. Opzetten had ik al eens getest en dat ging super makkelijk en snel. Maar ditmaal ga ik ook de scheerlijnen vastzetten, wat ook nodig is want er staat een stevig windje. Gelukkig komt de wind vanaf achteren dus we kunnen de tent mooi op het water richten.

Terwijl ik even bij kom van de lange rit en het zware werk is Nim al vertrokken. Met zijn schep is hij al druk bezig op het strandje aan de rivier. Welke wij vanaf ons plekje mooi kunnen zien liggen.

We hebben een ontzettend lekker plekje getroffen. De plek is ruim en we kiezen ervoor zo dicht mogelijk tegen de waterkant te gaan staan. Aan de overkant zien we bijna alleen maar groen en kleine strandjes. Dat een plekje zoals dit nog vrij was verbaasd ons echt.

Maar het wordt al laat dus tijd om wat avondeten te gaan klaar maken. Naar mate de zon zakt en de wind toeneemt wordt het wel een stukje frisser. Pauline en Nim trekken zich terug in de tent, terwijl ik buiten achter blijf om het eten klaar te maken. Binnen in de tent eten is de 2e grote test voor de nieuwe tent. De oude tent was daar net te klein voor. Maar hier past het door 40cm extra breedte prima.

Na het eten maken we nog even een wandelingetje naar de lokale supermarkt. Voor wat niet perse lokale boodschappen om de rest van het weekend te kunnen ontbijten en avondeten. Het zonnetje zakt en zakt en tegelijk neemt de wind toe. Als we terug zijn gaan we daarom lekker binnen in de tent zitten, wat nu dus gemakkelijk kan. Als het teveel afkoelt in de tent pakken we ons nieuwe mini straalkacheltje erbij om de tent warm te houden. En hoewel ik er niet veel van verwachtte is toch het koude randje uit de tent verdwenen.

Zaterdag 28 Mei: Tentlife & citytrip

De volgende dag worden we heerlijk uitgerust wakker. Nee grapje, de eerste nacht in de tent is altijd weer even wennen en slaapt meestal niet zo fantastisch. Zeker niet omdat we ook nog eens nieuwe slaapzakken en slaapmatjes hebben. Maar wat we wel prettig vinden is de verduisterende binnen tent, dat is iets wat onze oude tent ook had. Hierdoor wordt je gewoon uit jezelf wakker en niet omdat er al vroeg een zonnetje op je tent staat.

Maar als we de tent open ritsen en naar buiten kijken zijn we de slechte nacht alweer vergeten. We sliepen in alle rust en ontwaakten in alle rust. Tuurlijk kwamen er wel schepen voorbij die geluid maakten, maar om één of andere reden was dat niet storend. We starten de dag zoals gewoonlijk met een lekker vers bakje koffie.

Campinglife is toch ook een beetje slowlife. Pas als de koffie op is beginnen we aan het ontbijtje. Ik bak lekker een eitje terwijl ik de slaap nog uit mijn ogen probeer te wrijven. We eten nog steeds in de tent en niet buiten omdat het nog steeds flink waait. Maar met de zon erbij warmt het wel lekker op en kunnen de dikke sokken weer uit.

Hoewel we tijdens kamperen vaak eropuit trekken om weer iets te gaan doen hebben we daar nu geen behoefte aan. We zijn al op een heerlijk plekje en besluiten hier gewoon zoveel mogelijk te genieten. Dus spelen we ons eigen spelletje: Duikringwerpen, een variant op Ringwerpen. Het is inmiddels ook eb geworden in de rivier en het strand is nu gigantisch. Nim wilt dus heel graag weer een hoop graven en graven. Bij de tent komen meneer en mevrouw Eend hun ronde weer doen langs de tent. Gisteren kwamen ze ook al een paar keer aangewaggeld en vanochtend komen ze weer gezellig even langs. We hadden alleen geen rekening gehouden met gasten dus kunnen ze niets aanbieden.

Citytrip Schoonhoven

Als het bijna lunch is besluiten we om deze buiten de deur te gaan halen tijdens een korte citytrip naar Schoonhoven. Ver hoeven we uiteraard niet want naar het centrum kunnen we gewoon wandelen. Maar eerst gaan we naar de kade voor een heerlijke portie kibbeling, frietjes en een tosti. De lucht wisselt af met wolken en zon. Zolang de zon schijnt is het super heet, maar als er een wolk is lijkt het alsof de wind ook gelijk 10 graden daalt. Vast aan, vest uit en weer aan dus vandaag.

Na het eten gaan we de stadspoorten door, waar ik Nim laat kennis maken met Latijn wat boven de poort geschreven staat. Voor wie Schoonhoven, de zilverstad, niet kent: Het is een klein stadje in de Krimpenerwaard die van oudsher bekent staat om zilver. Het heeft een mooi oud centrum waar je het oude karakter goed kunt proeven. Maar het is ook heel klein dus verwacht hier geen hele dag rond te kunnen dwalen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is, want dat is het zeker.

Pauline had een specifiek winkeltje op het oog, het Wolcafé. Wanneer we ons langzaam weer richting de camping begeven maken we ons rondje langs het Wolcafé. Nog nooit van mijn leven heb ik zoveel wol en ook in zoveel verschillende soorten en kleuren bij elkaar. Pauline moet zich inhouden om niet een jaar voorraad aan wol te kopen. Gelukkig wonen we hier vlakbij dus kunnen we makkelijk nog eens terug.

Toen we terug bij de camping waren stapten we nog even in de auto. We waren namelijk een paar belangrijke kleinigheidjes vergeten mee te nemen. Want groente snijden met een scherp mes of slapen in een pyjama of een lekkere Stoov, die net bezorgd is, voor een koude avond/nacht is toch best handig. Konden we gelijk Evi nog even een knuffel geven en wat eten en drinken.

Eenmaal terug op de camping pakken we het slowlife weer verder op. We zetten een lekker potje koffie en doen lekker alleen dingetjes in en om de tent.

In de avond besluit ik om nog even een rondje over de camping te lopen, gewoon om een beetje te kijken hoe alles eruit ziet. Dit doe ik eigenlijk bij elke camping waar we komen minstens 1 keer. Ik heb me laten vertellen dat de camping nog niet zolang onder de vlag Stadscamping Schoonhoven bestaat. Maar deze plek als camping bestaat al langer. Het is een mix van kampeerplaatsen, trekkers plekken, trekkers tentjes, verhuurd accomodaties en vaste staanplaatsen. De vaste staanplaatsen zijn veelal caravans met grote voortenten, maar her en der zijn er ook mensen die het helemaal hun plekje hebben gemaakt. Er zijn zelfs een paar Tiny Houses op de camping aanwezig.

Ik verwacht dat er de komende jaren nog wel het e.e.a. gaat veranderen en er een zekere hippere draai aan de camping gegeven zal gaan worden. Maar qua voorzieningen is eigenlijk alles al wel aanwezig. We hebben elektra en water bij de plek, de douches zijn heerlijk en de toiletten netjes. Afwassen gaat goed, al kunnen er maar 2 mensen tegelijk. En als je geen zin hebt om te koken dan kan je terecht bij het restaurant.

Ik was gelukkig op tijd terug bij de tent want er viel ineens een regenbui die niet voorspelt was. Maar dit resulteerde wel in een ontzettend mooie regenboog recht voor onze tent. Er ligt blijkbaar een pot met goud op de bodem van de rivier, jammer dat ik niet kan duiken. Met de wind waren we al blij dat de tent ruim genoeg is om binnen te zitten, maar nu met regen al helemaal.

Als ik later in de avond, als het allang donker is, naar de toiletten loop kom ik weer langs een hele vrolijke vaste staplaats. Ik noem het de discotent want ze hebben hun plekje van top tot teen in de gekleurde lampjes gekleed. Het heeft wel wat gezelligs om te zien, maar ik zou er toch niet elke dag met mijn vaste plek naast of tegenover willen staan.

Zondag 29 Mei: Regen, regen, inpakken en wegwezen

We wisten dat we met het weer een gok namen, maar op wat kou, wind en één buitje na was het vooral lekker zonnig en warm. Maar zondag zou de grootste kans op regen hebben, vooral in de ochtend. Speciaal om die reden hebben we tot maandag geboekt. Op die manier kunnen we nog de hele dag blijven en de tent laten drogen voordat we hem inpakken. Maar ja, regen betekent wel binnen zitten en koffie zetten tussen de buien door zetten.

Maar gelukkig valt het mee. Ja het regent af en toe flink, maar het is tussen de buien zonnig en warm. Wanneer het dus even kan strekken we de benen. We gooien stenen in de rivier en glijden nog even van een natte glijbaan (tip, glij op je voeten, dan blijven je billen droog). Maar als de volgende bui zich weer laat zien gaan we snel weer terug de tent in.

In de tent doe ik even een powernap en Nim speelt Mariokart op zijn Nintendo Switch. Als ik uitgenapt ben is het mijn beurt om te spelen. En Pauline is lekker met haar wol aan de slag om mooie dingen te haken.

Meneer en mevrouw Eend komen weer langs op hun inspectie ronde. Mevrouw Eend inspecteert onze tent grondig. Als ik haar zeg dat ik iets voor dr heb (want ik had nog kontjes brood over) wacht ze geduldig op wat ik ga pakken. Als ze ziet wat ik heb laat ze er geen gras over groeien, ze loopt nog net de tent niet in maar eet het brood gewoon direct uit mijn hand. Vanaf dat moment besloten ze ook maar gewoon te blijven en deden ze een tukkie voor onze tent. Ok, we hebben nu blijkbaar tentdieren.

Volgens het weerbericht is het laatste buitje gevallen. Dat betekent dat het proces van droogmaken en inpakken kan gaan beginnen. Dit is het stuk waar ik altijd een hekel aan heb, want het weer inpakken van alles is ondanks ons handig opbergsystem nog steeds een hoop werk. Voornamelijk alle losse spulletjes die je gebruikt in en om de tent, de slaapzakken en matjes, stoelen en tafels. Het lijkt niet veel maar al met al ben je er toch even mee zoet. En als je het echt goed wilt doen dan heb je ook nog het vegen. Maar gelukkig hebben we geen haast dus alles kan op het gemakje. Ik probeer het ditmaal iets anders in de auto te zetten en die manier lijkt al wat beter te werken. Nog even het afval netjes weggooien en we zijn klaar voor de lange rit naar huis.

Onderweg naar huis stoppen we nog even bij de supermarkt om wat avondeten te halen. We hebben geen zin meer in koken dus het wordt salade en voor Nim zijn allereerste diepvries pizza.
Met gemengd gevoel komen we thuis aan. We houden van ons huisje, maar we waren blij eindelijk weer wat langer weg te kunnen en vinden het jammer dat het weer voorbij is.

Hier vind je alles van dit avontuur:

Stadscamping Schoonhoven:

Lekdijk Oost 3, 2871 AD Schoonhoven
Meer info over Stadscamping Schoonhoven klik hier

Wolcafé Schoonhoven:

Wal 36, 2871 BC Schoonhoven
Meer info over het Wolcafe klik hier

Schoonhoven centrum:

Haven, Schoonhoven
Parkeren: Er zijn meerdere parkeerplaatsen, volg gewoon de bordjes P-route.
Meer info over Schoonhoven klik hier

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.