een leven vol kleine en grote avonturen is dichterbij dan je denkt
Search
Close this search box.

De Seterse Bergen

Het is alweer tijd om de vakantie af te gaan sluiten en dus is het tijd voor nog één laatste avontuur. We willen uiteraard de natuur. Onze keuze valt op de Boswachterij Dorst, onderdeel van de Baronie van Breda. Hier hebben we eerder gewandeld langs de Leemputten, maar vandaag gaan we voor de Seterse Bergen.

Een gebied met bergen in de naam, dat roept natuurlijk enorme verwachtingen op. Gelijk bij het start van de wandeling worden deze verwachtingen ook gelijk waar gemaakt. De start van de wandeling gaat namelijk direct stijl omhoog. We hadden gezien dat hier ook een speelbos moest zijn en aan het begin van onze wandeling komen we een bordje tegen met speelbos. We besluiten om eerst hier even een kijkje te nemen en dan het rondje te wandelen.

Speelbos Heksenberg

We lopen één van de mooiste speelbos landschappen in die we ooit gezien hebben. Overal zijn kleine bergjes waar je op en af kunt rennen en waar je lekker kunt ravotten. Maar als we er een stukje in lopen en verder en verder van de route af raken zien we alleen een mooi bos. Ok er stond één hut van takken, maar verder zit er weinig speel hier in het speelbos. We besluiten dus om maar terug naar de route te gaan en een rondje te wandelen. Misschien komen we op de route straks nog wat tegen.

Wandelroute Seterse Bergen

Het is even zoeken naar hoe de route verder gaat, want bij de eerst volgende kruising stond geen paaltje. Althans die bleek er wel te staan maar gek genoeg stonden wij aan de verkeerde kant van het paaltje. Toen we op de digitale kaart keken zagen we dat het pad die wij liepen eigenlijk niet klopte. Waarschijnlijk had één of andere grapjas het pijltje op het eerste paaltje verdraaid. En dit zal niet de enige keer zijn dat het even zoeken is naar de route.

Als we het vervolg van de route hebben ontrafelt na het vinden van een omgevallen route paaltje ruilen we het bos even in voor een vlakte. Een vlakte met mos, gras, zand en een heerlijk zonnetje. En een vlakte waar we uiteindelijk moesten vertrouwen op de digitale routekaart om de juiste kant op te blijven gaan.

Een vlakte met 4 harten waar je lekker even kunt zitten om uit te rusten. Elk hart staat symbool voor iets wat je vindt in de natuur, Aarde, Water, Zand en Bos. Mooi stukje functionele kunst in het midden van een prachtig natuurgebied. Hier vonden we overigens ook het paaltje die we eerder misten om de route te vinden. Eén of andere grapjas had deze blijkbaar meegenomen en hier gedumpt.

Hierna lopen we weer terug het bos in waar het, uit de zon, een stukje frisser voelt. Maar het is wel een schitterend bos. Liepen we eerst langs bomen in rijtjes geplant, nu lopen we door een bos zoals een bos bedoelt is. En dat is met bomen die groeien waar en hoe ze dat zelf hebben bedacht.

Hebben we geen problemen meer met het vinden van de route paaltjes, hebben we vervolgens moeite met het vinden van het pad. Dit was overigens niet het eerste teken van de stormen van de afgelopen periode. Op meerdere plekken zagen we de tekenen van de storm. Van kleine takjes en talloze dennenappels op en langs het pad tot halve en hele bomen die omgewaaid waren. Dit was overigens de enige die (nog) op het pad lag.

Het is maar een wandeling van 3.3km, maar net als altijd nemen we de tijd om te genieten van alles wat we tegen komen. Ook voor wat detail foto’s van de bosvloer waar we heel veel groen vinden en verstopt onder al dat groen de ingang van iemands huis.

Uiteindelijk komen we, zoals gehoopt, weer uit bij het speelbos en dit keer vinden we wel wat meer om mee te spelen. De coolste schommel, palen om te klimmen en een boomstammen parcours lonken. We kunnen er alleen niet van gaan genieten want er moet er eentje poepen. Dus na 2 tellen op de geweldige schommel zoeken we snel weer naar de route om de wandeling af te maken.

Pannekoeckenhuys De Hannebroeck

Gelukkig start en eindigt de wandeling bij een Pannekoekenrestaurant, De Hannebroeck. Als we dan toch naar binnen moeten, dan maar ook gelijk de vakantie afsluiten met een lekkere pannenkoek. Na een heerlijke pannenkoek gegegeten te hebben gaan we nog even naar buiten om in de speeltuin te spelen. Een echte ouderwetse speeltuin is het en Nim geniet ervan. Vooral het hamsterwiel is hij dol op en wilt hij niet meer uit.

Maar er begint bewolking te komen en wij krijgen het koud van het stil zitten, dus tijd om afscheid te nemen en naar huis te gaan.

Hier vind je de Seterse Bergen:

Hoevestraat 12, 4903 RR Oosterhout
Parkeren: Naast het restaurant is een ruime parkeerplaats.
Voor de digitale wandelroute klik hier (je zult hem af en toe zeker nodig hebben)

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

STEUN DE ONTDEKKERS!

Ik hoop dat je hebt genoten van dit avontuur!
Onze avonturen zijn gratis om van te genieten. Maar niet kosteloos om te beleven. Wil je ons steunen om meer avonturen te blijven beleven en delen?

Steun De Ontdekkers

Ontdekken zit in mijn bloed. Het liefst ben ik elke dag ergens anders. De ideale vakantie is voor mij dan ook ergens waar ik nooit eerder ben geweest. Mijn favoriete ontdekkingen zijn vaak in de natuur en het liefste zou ik in de bergen wonen. Als we op pad gaan is het mijn taak om te zorgen dat we niet verdwalen en het eten, drinken en andere spullen mee te dragen. In het dagelijkse leven ben ik op de eerste plaats Papa en echtgenoot en ik verdien daarnaast de kost als crum Master. Thuis ben ik graag bezig met een mooie groene tuin creëren en het huis op knappen, maar ik chill ook graag met Nim op de bank om een filmpje te kijken.